Terug naar de EU site Kid's Corner Links FAQ Inloggen

Vragen van ouders

Op stap met fiets en kids? Wat? Hoe? Waar? Elke woensdag beantwoorden we een vraag van een ouder.

Baby op de fiets? (08/06)

Baby’s jonger dan drie maanden hebben geen enkele controle over hun neksperen. Wanneer je baby op de fiets meegaat in een autostoeltje, een babyhangmat of babyschaal, zal hij weinig schokken ondervinden. Toch wordt afgeraden om langer dan een half uur met je baby te fietsen. Dit geldt evengoed voor het vervoeren van baby’s in de auto of de wandelwagen. Met jonge baby’s ga je dus extra voorzichtig om. Zorg voor een goede vering en een aangepaste rijstijl.

Vanaf drie maanden zijn de nekspieren van baby’s sterk genoeg om normale schokken van de fiets op te vangen. Hiervoor bestaan veel verschillende mogelijkheden, elk met eigen voor- en nadelen. Geen twee gezinnen zijn gelijk, dus de ideale optie kunnen we niet geven. Je kan kiezen uit houders voor baby-autostoeltjes (Groep 0+, maxi-cosi in de volksmond), fietskarren, bakfietsen en fietsstoeltjes.

Family with two kids bicycling in dutch countryside. Tulip fields on background

Hoe leer je kinderen de dode hoek? (25/5)

Nodig een vrachtwagenbestuurder uit en laat de kinderen het zicht vanuit een vrachtwagencabine zelf ervaren. Zorg voor een leuke inkleurprent van een vrachtwagen en laat ze de gevarenzone in het rood aanduiden. SchoolTV legt met dit filmpje de dode hoek uit op kinderformaat.

13043579_1278687575494405_8486069160634486973_n  FIE010_dodehoek_handleiding.indd

Maar wat is een dode hoek nu precies?

Vrachtwagens die rechts afslaan veroorzaken maandelijks minstens één dodelijk dodehoek-ongeval en maken tal van zwaar gewonden onder de fietsers. Omwille van de dode hoek, de ruimte rond het voertuig die de bestuurder niet kan zien, merken vrachtwagenbestuurders fietsers niet altijd op. Vooral in de buurt van rechts afslaande vrachtwagens en bussen is dit zeer gevaarlijk. Om te vermijden dat ze slachtoffer worden van een dodehoek-ongeval, moeten fietsers er steeds voor zorgen dat ze gezien worden.
De zones die de vrachtwagenbestuurder niet kan zien, bevinden zich vlak voor, achter en rechts naast zijn voertuig. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken. Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. Als fietser moet je ervoor zorgen dat je uit deze zones wegblijft. Wanneer je in die zones toch zou fietsen of stilstaan, loop je een groot gevaar omdat de bestuurder jou niet kan zien.

Hieronder vind je 4 tips die fietsers helpen zich veilig op te stellen wanneer ze in de buurt van een vrachtwagen of bus fietsen:
1) Blijf uit de dode hoek
Fiets of wacht nooit vlak voor, achter of naast een vrachtwagen. Blijf ver genoeg voor of ver genoeg achter de vrachtwagens staan.

Dode-hoek-sticker

2) Stop nooit onder of ter hoogte van de spiegels
Daar ziet de chauffeur je zeker niet. Je loopt het risico dat je wordt aangereden als de vrachtwagen vertrekt en naar rechts afslaat. Als een vrachtwagen je inhaalt, zorg dan voor voldoende uitwijkruimte naar rechts, zodat je niet geklemd raakt.

3) Probeer steeds oogcontact met de bestuurder te maken
Zo kan je direct nagaan of de bestuurder je gezien heeft en of hij je laat doorrijden. Als jij de bestuurder kan zien, kan hij jou ook zien. Als jij de bestuurder niet kan zien, dan ben je heel waarschijnlijk ook onzichtbaar voor hem.

4) Geef veiligheid voorrang
In bochten, op rotondes en kruispunten waar de vrachtwagen links of rechts afslaat, blijf je best ver rechts achter de vrachtwagen. Een traag rijdende vrachtwagen bereidt vaak een manoeuvre voor en houdt altijd een gevaar in. Zo wijkt een vrachtwagen bij het rechts afslaan meestal eerst uit naar links om zijn bocht te kunnen nemen.

 

Kan er altijd gefietspoold of gevoetpoold worden? (18/5)

Elke dag, het hele jaar door? Door weer en wind, zomer en winter, vraag het de kinderen zelf en zij antwoorden: graag! Ook in de herfst en winter is beweging gezond. Sommige scholen poolen het hele jaar door, andere zien fiets- en voetpoolen als een seizoensgebonden initiatief. Die laatsten lassen een winterstop in en zoeken andere oplossingen, zoals een tijdelijke schoolbus of carpool. Het is aan de school, de begeleiders en poolers om te beslissen of ze wel of niet poolen in de winter.

Lees meer info en tips over fiets- en voetpoolen op www.fietspoolen.be

fietspool met bakfiets - aangepast

wanneer kan mijn kind leren fietsen? (11/05)

Ouders vragen zich vaak af wanneer ze hun kind kunnen leren fietsen. Net zoals bij vragen als ‘wanneer kan een kind lopen, praten of alleen eten’, is het niet mogelijk om hier een exacte leeftijd op te plakken. Emma fietste al toen ze vier was. Thomas fietste pas zonder hulp op zes jaar. Verschillende factoren spelen hier een rol, zowel op motorisch en cognitief vlak als op sociaal-emotioneel gebied.
Leren-fietsen

Een kind moet zich in de eerste plaats goed in zijn vel voelen om iets nieuws te leren. Jonge kinderen leren op korte tijd ook enorm veel bij. Als ze druk iets aan het bijleren zijn, blijven ze op andere vlakken vaak even achter. Zo zal een kind dat leert tellen, misschien even blijven trappelen op motorisch vlak. En als een kind net een grote ontwikkelingssprong genomen heeft, blijft het vaak even hangen in de comfortabele zone van alles wat het al kent. Sommige kinderen leren ook sneller dan anderen. Als ouder is het dan belangrijk om aan te voelen waar je kind mee bezig is. Je kan een loopfiets regelmatig aanbieden, maar het kind beslist uiteindelijk zelf of hij ermee experimenteert of niet.

Een kind forceren helpt niet. Als fietsen negatieve ervaringen of angst oproept, zullen ze niet geneigd zijn om te gaan experimenteren en oefenen. Helaas werkt gedragswetenschap zo dat slechts één negatieve ervaring kan volstaan om alle eerdere positieve ervaringen teniet te doen. Hou het dus plezant. De meeste kleuters zijn stuurvaardig als ze vijf jaar zijn. Dit wil zeggen dat ze vlot vertrekken, goed hun evenwicht bewaren, eenvoudige manoeuvres kunnen uitvoeren en op tijd kunnen stoppen in een beschermde omgeving (tuin, oprit, speelplaats).

Kies je voor een kinderfiets met Terugtraprem of handrem? (04/05)

Het veiligst voor je kids is een fiets met twee soorten remmen: een terugtraprem én een handrem. Niet elk kind heeft al voldoende kracht om terug te trappen of beschikt over de motorische vaardigheden die nodig zijn voor een handrem. Kies je toch voor een kinderfiets met één rem, dan is een terugtraprem de beste optie.

De terugtraprem is vlot bereikbaar en heeft maar een beperkte remkracht nodig voordat het achterwiel blokkeert. Dit komt doordat de rem zich in het achterwiel bevindt, dat achter het zwaartepunt van het fietsertje ligt. De handrem vraagt al wat meer goed ontwikkelde vaardigheden om het vlot te kunnen bedienen.

Bovendien kan een terugtraprem jarenlang gebruikt worden zonder onderhoud omdat die binnen het naafhuis zit, waar ze beschermd wordt van ijs en water. De fiets is verder minder kwetsbaar doordat er geen remkabels zijn.

retro-fiets-vogue-transporter-24-lichtblauw

Wat is een goede bakfiets voor jou en je kids? (27/04)

Bakfietsen zijn niet meer weg te denken uit het stadscentrum. Ook hier zijn er geuren en kleuren, maten en gewichten. Kies vooral voor een fiets waarmee je gemakkelijk fietst. Een testrit is absoluut een must. Tweewielers, driewielers al dan niet elektrisch trapondersteund of voorzien van (uitklapbare) zitjes en veiligheidsgordels voor de meeliftende kinderen, elk model heeft wel zijn voor- en nadelen. Professioneel advies bij de aanschaf is onontbeerlijk, al kan een goed gesprek met ervaringsdeskundigen – andere ouders – je ongetwijfeld ook vooruit helpen.

Kies vooral een bakfiets die bij je rijstijl past. De “traditionele” bakfietsen met drie wielen rijden stabieler (en voelen daardoor veiliger), maar ook trager dan de bakfietsen op twee wielen. Ook het (kort) draaien gaat minder vlot op drie wielen. Ervaren fietsouders kunnen daarom best wel een tweewielige bakfiets zoals de Long John of Bullit cargobike overwegen.

Wie niet ontmoedigd wil worden door zware lasten, bruggen of tegenwind, kan kiezen voor het stevige duwtje in de rug van de bakfietsen met elektrische trapondersteuning. En voor die hevige regenbui die de pret komt verstoren, bestaan er een zeer degelijke afdekhoes die de bak waterdicht afsluit. Helaas zijn de betere bakfietsen wel wat aan de prijzige kant (de goedkoopste Bullit kost 1800 euro), maar dat is nog altijd een fortuintje minder dan een (tweede) wagen.

Er bestaan hoe langer, hoe meer fietsmodellen of -combinaties die misschien nooit voor het grote publiek zullen doorbreken, maar daarom niet minder het overwegen kunnen waard zijn.

23

Hoeveel kindjes mag je in een  bakfiets stoppen? (20/04)

Een bakfiets is geschikt om, naargelang het model, één tot vier kinderen tot ongeveer 7 jaar mee te vervoeren. Je mag niet meer passagiers vervoeren dan er aanwezige beveiligde zitplaatsen zijn. Indien je nog ruimte hebt kan je een zitplaats met beveiliging in de bak monteren, zodat je een extra kindje kan meenemen. Dat kan bijvoorbeeld met een babyautostoeltje of fietszitje.

IS EEN ZADEL OP STANG REGLEMENTAIR (20/04)

KnipselSommige ouders hebben vooraan op de fiets een klein zadeltje voor een kind aangebracht. Op een mannenfiets is dit gemakkelijk op de stang te bevestigen. Ook op een vrouwenfiets kan dat. Maar is dit wel reglementair?

Ja, ‘maar’. Volgens de wegcode mag je op de fiets zoveel passagiers meenemen als je maar wil, zolang er voor die passagiers plaatsen zijn ingericht en die passagiers dan geen amazonezit aannemen én hun voeten op voetsteuntjes hebben. Er staat niet bij hoe die plaatsen zelf ingericht moeten zijn.

Meerdere kinderen vervoeren? Op een fiets zou je tot drie kinderen kunnen vervoeren. Er bestaan zitjes voor twee kinderen achteraan en met een kinderzitje voor of met een zadel op stang kom je aan drie.  Als je sterk bent, zou je nog een kar met twee kinderen kunnen trekken ook. Een kar achter een S-pedelec hangen mag eigenlijk niet, want dat is een bromfiets klasse B en vanaf de zomer waarschijnlijk een bromfiets klasse S-Pedelec.

Volwassenen vervoeren? Je mag ook een volwassene vervoeren op een ingerichte plaats. Die moet dan ook voetsteunen hebben.

Besluit: een zadel op stang is niet verboden zolang de passagier die er op zit zijn voeten op de voetsteuntjes zet.

Mag je fietsen op het voetpad? (13/04)

Fietsers jonger dan 9 jaar mogen op het voetpad en op de verhoogde bermen rijden. Meet eerst de banden van je kind voordat jullie op de fiets stappen! De diameter van de wielen mag namelijk maximaal 50 cm zijn, banden niet inbegrepen. De kleine fietsers mogen bovendien de andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Leer je kind dus remmen zodat het in staat is te stoppen voor een plotse hindernis.

VRAAG RAAK!Aarzel niet om je vraag te stellen via Facebook of via sam@mobiel21.be

Meer info

Inzicht SOS Mijn kind op de fiets

BAMBINI brochure Op stap met fiets en kids